Przejdź do treści

Świat wokół nas – cykl warsztatów filozoficznych dla dzieci w Młynach Rothera

Młyny Rothera w Bydgoszczy to miejsce, które łączy edukację, kulturę i twórcze myślenie. W ramach cyklu warsztatów filozoficznych dla dzieci pt. „Świat wokół nas” organizowane są spotkania, które rozwijają wrażliwość, krytyczne myślenie i umiejętności społeczne najmłodszych uczestników.

Dzieci często zadają pytania, które zawstydzają dorosłych swoją prostotą i jednocześnie głębią. Pytają o sens, sprawiedliwość, dobro i prawdę, zanim jeszcze poznają definicje tych pojęć. Zadając pytania takie jak „dlaczego?”, „po co?” czy „co to znaczy?”, angażują się w proces głębokiej refleksji, który rozwija ich zdolności poznawcze i społeczne.

W tym kontekście warsztaty filozoficzne dla dzieci realizowane w Młynach Rothera wpisują się w nurt myślenia o edukacji nie jako przekazywanie wiedzy, lecz jako wspólnej refleksji nad światem – i jako ćwiczenia z życia w świecie współzależności.

Cykl warsztatów filozoficznych dla dzieci stanowi przykład podejścia do edukacji, w którym filozofia staje się narzędziem rozwijania krytycznego myślenia, empatii i odpowiedzialności społecznej najmłodszych uczestników. Filozofowanie z dziećmi nie polega na przekazywaniu gotowych odpowiedzi, lecz na wspólnym poszukiwaniu sensu i zrozumienia.

„Świat wokół nas” to przestrzeń dociekań filozoficznych. Podczas tych warsztatów dzieci uczą się wyrażać własne zdanie, słuchać z uwagą i rozmawiać bez potrzeby rywalizacji czy oceniania. To kompetencje bardzo ważne w dzisiejszych czasach, które w przyszłości mogą zaowocować lepszym rozumieniem siebie i innych, a także odwagą do zadawania ważnych pytań. – mówi Edyta Zarębska, Kierowniczka Działu Edukacji Młynów Rothera.

Filozofia z dziećmi polega na dostrzeganiu filozofii tam, gdzie ona się rodzi: w pytaniu „dlaczego?”. Warsztaty w Młynach Rothera pokazują, że dziecko potrafi być nie tylko adresatem edukacji, ale też jej współtwórcą. A „filozofowanie” – zamiast luksusem akademickim – może być praktyką codzienności, która kształtuje uważność, krytyczne myślenie i etyczną postawę wobec świata.

Jednym z takich wydarzeń są warsztaty „Skąd się bierze czekolada?”, które odbędą się 11 maja, w godzinach 13.00–14.30, są dedykowane dla dzieci w wieku 9-10 lat. Koszt udziału wynosi 20 zł, bilet dla dziecka jest jednocześnie biletem dla opiekuna.

Co czeka dzieci podczas warsztatów?

Warsztaty  stanowią praktyczne pole działania dla filozofii stosowanej, w której pytanie o genezę czekolady staje się pretekstem do głębszej refleksji nad pojęciami sprawiedliwości, odpowiedzialności konsumenckiej, globalizacji i etyki produkcji. Zamiast gotowych odpowiedzi dzieci zapraszane są do wspólnego zastanowienia się nad strukturą świata: „Dlaczego ludzie w niektórych krajach pracują przy uprawie kakao, a w innych go konsumują?”, „Co znaczy, że coś jest sprawiedliwe?”, „Czy wybory zakupowe mają znaczenie moralne?”.

Warsztaty prowadzone przez Ewelinę Grądzką, edukatorkę i popularyzatorkę nauki, będą podróżą od plantacji kakao do sklepowej półki. Dzieci wraz z opiekunami zastanowią się nad ideą sprawiedliwego handlu i odpowiedzialnej konsumpcji. To doskonała okazja, by poruszyć tematy takie jak zrównoważony rozwój, różnice kulturowe czy wpływ naszych wyborów na innych ludzi i środowisko.

Więcej informacji o warsztatach i innych wydarzeniach organizowanych przez Młyny Rothera można znaleźć TUTAJ!