Oferta edukacyjna

Fot. A. Pawska

Zapraszamy nauczycieli, by wraz z uczniami wybrali się do Młynów na warsztaty popularnonaukowe! Odwiedźcie nas z klasami i wspólnie odkrywajmy tajemnice różnych dziedzin nauki. Podczas spotkań uczniowie przekonają się, że nauka może być ciekawa i inspirująca. Jak wykorzystać prawa fizyki do sprytnego tworzenia sztuki? Jakie mechanizmy wprawiły młyn i świat w ruch postępu? Jak funkcjonują? A przede wszystkim – dlaczego? – odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas warsztatów.


„Kręcimy sztukę!”

Jak stworzyć niebanalne dzieło sztuki w kilka sekund? Na warsztatach „Kręcimy sztukę!” wykorzystamy w tym celu suszarkę do sałaty. Choć niepozorna, złożona z miski, kosza i pokrywki z korbą z powodzeniem może służyć jako narzędzie malarskie. Korzystając z generowanej przez mechanizm wirujący siły odśrodkowej (bezwładności) uczestnicy zajęć będą mieli okazje stworzyć abstrakcyjne obrazy, poeksperymentować z mieszaniem kolorów i zanurzyć się w nieprzewidywalności uzyskiwanych efektów.  Zajęcia zachęcają do poznania budowy i zasady działania wirówki, zapoznania się z zagadnieniem ruchu obrotowego, siły dośrodkowej i odśrodkowej, nawiązują także do teorii kolorów.

Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników. Sugerowany wiek: 5-9 lat 

Nawiązania do podstawy programowej: położenie przedmiotów, ruch przedmiotów, kształty figur, barwy, faktura, ekspresja artystyczna,  planowanie i realizacja własnej pracy artystycznej, organizacja i bezpieczeństwo pracy.


„Wirujące zabawki”

„Bączek”, wprawiany w ruch obrotowy, by bawić widza, jest jedną z najstarszych zabawek świata. Dlaczego „bączek” się kręci? Dlaczego „chybocze” na boki i się nie przewraca? Dlaczego przewraca się, gdy zwalnia? Co mu pomaga, a co przeszkadza w wirowaniu? Poszukiwanie odpowiedzi na te i inne pytania jest tematem wiodącym warsztatów „Wirujące zabawki”.

Uczestnicy zajęć, budując własnego „bączka”, będą mieli okazję doświadczyć, jaki wpływ na jego pracę mają: kształt i rozmiar jego elementów, rozkład masy, struktura użytych do jego budowy materiałów.  Zajęcia zachęcają do zapoznawania się z zagadnieniami właściwości ruchu obrotowego, efektu żyroskopowemu, siły grawitacji, precesji, tarcia, oporów powietrza.

Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników. Sugerowany wiek: uczniowie szkół podstawowych. 

Nawiązania do podstawy programowej: tor, droga, ruch, ruch obrotowy, siła, rodzaje sił, czas, zasady dynamiki Newtona, energia potencjalna, energia kinetyczna, zasada zachowania energii, barwy, faktura, materiały konstrukcyjne, planowanie i realizacja konstrukcji/wytworu, pomiar, organizacja i bezpieczeństwo pracy.


„Mój pierwszy pojazd z napędem” 

Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję eksplorować znaczenie magazynowania i przemian energii budując własny prototyp pojazdu z napędem.

Historia postępu cywilizacyjnego jest nierozerwalnie związana z historią rozwijania sposobów pozyskiwania, magazynowania i przekształcania energii do realizacji zamierzonych działań. Jak to zrobić? – odpowiedź na to pytanie jest  motywem przewodnim warsztatów „Mój pierwszy pojazd z napędem”.

Warsztaty będą poświęcone doświadczalnemu eksplorowaniu zagadnień związanych z wykorzystaniem siły sprężystości, tarcia i przyczepności, zmian energii potencjalnej i kinetycznej  w celu budowy i optymalizacji prototypu pojazdu z napędem.

Zajęcia skłaniają do refleksji o możliwościach jakie przynosi ze sobą znajomość praw nauki i umiejętność ich praktycznego zastosowania.

Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników. Sugerowany wiek: uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Nawiązania do podstawy programowej: tor, droga, ruch, siła, rodzaje sił, czas, tarcie, opory, zasady dynamiki Newtona, energia potencjalna, energia kinetyczna, zasada zachowania energii, budowa i działanie urządzeń mechanicznych, materiały konstrukcyjne, planowanie i realizacja konstrukcji/wytworu, pomiar, organizacja i bezpieczeństwo pracy.


„A skąd te piękne dźwięki?” 

Czym są dźwięki? Skąd się biorą? Gdzie się ukrywają? Jak je słyszymy i czy słyszymy je wszystkie? Czy dźwięk można poczuć?  A czy można go zobaczyć? – na proponowanych zajęciach zanurzymy się w fascynujący świat dźwięków, by wspólnie odkrywać odpowiedzi na te i inne pytania.

Będziemy poznawać właściwości dźwięków, eksperymentować z nimi i konstruować własne instrumenty. Na zakończenie, wspólnie stworzymy naszą własną, unikalną muzyczną opowieść. Warsztaty zachęcają do swobodnego odkrywania świata dźwięków, wspierają poczucie sprawczości i krytycznego myślenia dzieci, inspirują do tworzenia własnych kreatywnych rozwiązań technicznych, angażują do podejmowania działań zespołowych.

Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników. Sugerowany wiek: 5-9 lat 

Nawiązania do podstawy programowej (przedszkole):
Komunikacja pozawerbalna (muzyka, konstrukcje), eksperymentowanie rytmem, dźwiękiem; rozwijanie wyobraźni muzycznej; słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, dostrzeganie zmiany charakteru muzyki (dynamiki, tempa i wysokości dźwięku), reagowanie na sygnały, muzykowanie z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku. 

Nawiązania do podstawy programowej (klasy I-III):
Poszukiwanie źródeł dźwięku i ich identyfikacja, odróżnianie dźwięków muzyki (niskie, wysokie, ciche, głośne), wykonywanie instrumentów i użycie ich we wspólnym muzykowaniu. 

 


Informacje organizacyjne

Rezerwacja biletów odbywa się telefonicznie lub przez kontakt mailowy. Wystarczy zadzwonić do nas pod numer tel. 723 505 542 lub 887467208albo skontaktować się mailowo pod adresem grupy@mlynyrothera.pl i umówić dogodny termin. 

Na warsztaty zapraszamy przedszkola, klasy szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Maksymalna liczba uczestników jednego warsztatu to 25 uczniów (+ opiekunowie-nauczyciele). W przypadku dużej liczby uczestników proponujemy podział na grupy. Zajęcia trwają 60 min.

Istnieje również możliwość połączenia warsztatów ze zwiedzaniem wystaw stałych: Węzły. Opowieść o mieście nad rzekąMłyn-Maszyna oraz Strefa Odkrywania Wyobraźni i Aktywności (SOWA). Rezerwacji biletów na zwiedzanie wystaw można dokonać w trakcie umawiania terminu warsztatów i skorzystać z atrakcyjnej ceny biletów łączonych.

Masz pytania dotyczące oferty edukacyjnej lub współpracy?

Napisz do nas: edukacja@mlynyrothera.pl


Cena

Bilet grupowy na warsztaty kosztuje 20 zł/za osobę.
Bilet grupowy łączony (warsztaty + zwiedzanie wystawy) kosztuje 34 zł/os.
Jeden opiekun na 10 osób – bezpłatnie.


W przypadku chęci skorzystania z oferty przez grupę prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy. Wystarczy zadzwonić do nas pod numer tel. 723 505 542 lub 887467208  albo skontaktować się mailowo pod adresem grupy@mlynyrothera.pl i umówić dogodny termin. 

Skip to content

Newsletter

Nie chcesz, aby coś Ci umknęło? Zapisz się do newslettera i co tydzień otrzymuj przypomnienie o najbliższych wydarzeniach.

Po zapoznaniu się z polityką prywatności wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Centrum Nauki i Kultury Młyny Rothera moich danych osobowych w celu wysyłki elektronicznego newslettera.