W okresie wakacyjnym zapraszamy zorganizowane grupy do udziału w warsztatach edukacyjno-artystycznych. Zajęcia łączą naukę z kreatywną zabawą i pozwalają uczestnikom odkrywać świat poprzez doświadczenie, eksperyment i twórcze działania.
Nasze warsztaty to fascynująca podróż przez świat kina, optyki, inżynierii i sztuki kolażu. Każdy temat to osobna przygoda – dzieci i młodzież będą mogły m.in. poznać sekrety iluzji ruchu, zbudować własne konstrukcje z nietypowych materiałów czy stworzyć kolaż inspirowany Bydgoszczą lub ulubionym filmem.
Ciekawi Was, jak powstają filmy i animacje? Jak to się dzieje, że nieruchome obrazki nagle ożywają? Na warsztatach dzieci odkryją mechanizmy działania wzroku, iluzji ruchu oraz poznają początki kina – zarówno na świecie, jak i w Bydgoszczy.
Podczas spotkania:
poznamy historię pierwszych kin w Bydgoszczy,
przybliżymy sylwetki braci Lumière i ich wpływ
na rozwój kinematografii,
porozmawiamy o lokalnych wątkach filmowych.
Druga część warsztatów to część praktyczna: dzieci samodzielnie stworzą taumatrop i fenakistiskop – urządzenia optyczne, które pozwolą im zrozumieć, czym jest zjawisko iluzji ruchu i jak działają najprostsze formy animacji. Dzięki temu lepiej zrozumieją, jak działa nasz wzrok i mózg, kiedy patrzymy na film.
Rekomendowany wiek uczestników: 7-12 lat
Jak zbudować wytrzymały most z jednej kartki? Albo 2-metrowy domek z kart? A katapultę o zasięgu > 3m? Na uczestników zajęć „Konstruktorskie przygody” czeka 10 tajemniczych pudełek zawierających wyzwanie konstrukcyjne wraz z potrzebnymi do jego realizacji różnorodnymi elementami codziennego użytku. Pudełka nie zawierają gotowych instrukcji – uczestnicy warsztatów, pracując samodzielnie bądź w zespołach, będą musieli samodzielnie opracować rozwiązania, dążąc do osiągnięcia konkretnego, wyznaczonego celu.
Młyńska strefa konstrukcyjna wspiera rozwój kreatywności, umiejętność rozwiązywania problemów i logicznego myślenia. Uczniowie mają szansę wzmocnić swoje zdolności manualne oraz wyobraźnię przestrzenną. Zajęcia te stanowią doskonałe uzupełnienie programu nauczania, pozwalając na praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, matematyki i techniki.
Grupy wiekowe: uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych
Warsztaty będą stanowić znakomitą okazję do stworzenia własnego dzieła sztuki – kolażu. Na zajęciach będziemy projektować na nowo muzea Wyspy Młyńskiej. Nasza wyobraźnia będzie kompasem i nic nie stanie na przeszkodzie ku temu, by na dachu Młynów Rothera mogła płynąć rzeka, a żółty dom Leona Wyczółkowskiego był pokryty mchem. Poznamy również historię przepięknych budynków, które niegdyś zdobiły nasze centrum i damy im drugie życie. Na zajęciach połączymy tworzenie sztuki z poznawaniem historii i architektury.
Uczestnicy dowiedzą się, czym jest kolaż i jaka jest jego historia. Poznają różne techniki i możliwości, jakie oferuje ta forma sztuki. W trakcie warsztatów będziemy inspirować się pracami znanych artystów, ale także tych mniej znanych, by odkryć ich unikalne podejście do kolażu.
Grupy wiekowe: uczniowie klas I-III szkół podstawowych
Na warsztatach będziemy tworzyć kolaże na podstawie wybranego dzieła kultury, książki lub filmu. Z puli wybranych przez uczestników tytułów będziemy dopasowywać tytuł do kolażu. Czeka nas analiza naszych kolaży, szukanie różnic, a także powtarzalnych zjawisk. Uczestnicy będą poznawać wrażliwość innych osób.
Kolaż to kompozycja wybranych przez nas zdjęć, tekstów i materiałów do stworzenia całości. Na zajęciach dowiemy się, czy Picasso robił kolaże? Kim był Georges Braque? Czy zbiór powycinanych zdjęć może oddać ducha i sens filmu? Albo książki? Jakie przemyślenia i uczucia nosimy w sobie? Kolaż może zawierać wszystko, co siedzi nam w głowie i w sercu. Na kolażu możemy umieścić wszystkie uczucia i skojarzenia dotyczące wybranego dzieła kultury; kolory, symbole, a nawet to, czego zabrakło w historii.
Grupy wiekowe: uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych
Oferta stała
Zapraszamy nauczycieli, by wraz z uczniami wybrali się do Młynów na warsztaty popularnonaukowe! Odwiedźcie nas z klasami i wspólnie odkrywajmy tajemnice różnych dziedzin nauki. Podczas spotkań uczniowie przekonają się, że nauka może być ciekawa i inspirująca. Jak wykorzystać prawa fizyki do sprytnego tworzenia sztuki? Jakie mechanizmy wprawiły młyn i świat w ruch postępu? Jak funkcjonują? A przede wszystkim – dlaczego? – odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas warsztatów.
Oferta warsztatów obowiązuje w roku szkolnym.
Jak stworzyć niebanalne dzieło sztuki w kilka sekund? Na warsztatach „Kręcimy sztukę!” wykorzystamy w tym celu suszarkę do sałaty. Choć niepozorna, złożona z miski, kosza i pokrywki z korbą z powodzeniem może służyć jako narzędzie malarskie. Korzystając z generowanej przez mechanizm wirujący siły odśrodkowej (bezwładności), uczestnicy zajęć będą mieli okazje stworzyć abstrakcyjne obrazy, poeksperymentować z mieszaniem kolorów i zanurzyć się w nieprzewidywalności uzyskiwanych efektów. Zajęcia zachęcają do poznania budowy i zasady działania wirówki, zapoznania się z zagadnieniem ruchu obrotowego, siły dośrodkowej i odśrodkowej, nawiązują także do teorii kolorów.
Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników.
Nawiązania do podstawy programowej: położenie i ruch przedmiotów, barwy, faktura, kształty figur, ekspresja twórcza, planowanie i realizacja pracy artystycznej, organizacja i bezpieczeństwo pracy.
Rekomendowany wiek: 5-9 lat Grupy wiekowe: przedszkole, szkoła podstawowa
Czym są dźwięki? Skąd się biorą? Gdzie się ukrywają? Jak je słyszymy i czy słyszymy je wszystkie? Czy dźwięk można poczuć? A czy można go zobaczyć? – na proponowanych zajęciach zanurzymy się w fascynujący świat dźwięków, by wspólnie odkrywać odpowiedzi na te i inne pytania.
Będziemy poznawać właściwości dźwięków, eksperymentować z nimi i konstruować własne instrumenty. Na zakończenie, wspólnie stworzymy naszą własną, unikalną muzyczną opowieść. Warsztaty zachęcają do swobodnego odkrywania świata dźwięków, wspierają poczucie sprawczości i krytycznego myślenia dzieci, inspirują do tworzenia własnych kreatywnych rozwiązań technicznych, angażują do podejmowania działań zespołowych.
Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników.
Nawiązania do podstawy programowej (przedszkole): komunikacja pozawerbalna (muzyka, konstrukcje), eksperymentowanie rytmem, dźwiękiem; rozwijanie wyobraźni muzycznej; słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, dostrzeganie zmiany charakteru muzyki (dynamiki, tempa i wysokości dźwięku), reagowanie na sygnały, muzykowanie z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku.
Nawiązania do podstawy programowej (klasy I-III): poszukiwanie źródeł dźwięku i ich identyfikacja; odróżnianie dźwięków muzyki (niskie, wysokie, ciche, głośne); wykonywanie instrumentów i użycie ich we wspólnym muzykowaniu.
Rekomendowany wiek: 5-9 lat Grupy wiekowe: przedszkole, szkoła podstawowa
„Bączek”, wprawiany w ruch obrotowy, by bawić widza, jest jedną z najstarszych zabawek świata. Dlaczego „bączek” się kręci? Dlaczego „chybocze” na boki i się nie przewraca? Dlaczego przewraca się, gdy zwalnia? Co mu pomaga, a co przeszkadza w wirowaniu? Poszukiwanie odpowiedzi na te i inne pytania jest tematem wiodącym warsztatów „Wirujące zabawki”.
Uczestnicy zajęć, budując własnego „bączka”, będą mieli okazję doświadczyć, jaki wpływ na jego pracę mają: kształt i rozmiar jego elementów, rozkład masy, struktura użytych do jego budowy materiałów. Zajęcia zachęcają do zapoznawania się z zagadnieniami właściwości ruchu obrotowego, efektu żyroskopowemu, siły grawitacji, precesji, tarcia, oporów powietrza.
Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników.
Nawiązania do podstawy programowej: tor, droga, siła, ruch obrotowy, energia kinetyczna i potencjalna, barwy, zasady dynamiki Newtona, materiały konstrukcyjne, planowanie i pomiar, bezpieczeństwo pracy.
Grupy wiekowe: uczniowie szkół podstawowych
Ciekawi Was, jak powstają filmy i animacje? Jak to się dzieje, że nieruchome obrazki nagle ożywają? Na naszych warsztatach „Kino i optyka” dzieci odkryją mechanizmy działania wzroku, iluzji ruchu oraz poznają początki kina – zarówno na świecie, jak i w Bydgoszczy.
Podczas spotkania:
poznamy historię pierwszych kin w Bydgoszczy,
przybliżymy sylwetki braci Lumière i ich wpływ na rozwój kinematografii,
porozmawiamy o lokalnych filmowych.
Druga część warsztatów to część praktyczna: dzieci samodzielnie stworzą taumatrop i fenakistiskop – urządzenia optyczne, które pozwolą im zrozumieć, czym jest zjawisko iluzji ruchu i jak działają najprostsze formy animacji. Dzięki temu lepiej zrozumieją, jak działa nasz wzrok i mózg, kiedy patrzymy na film.
Nawiązania do podstawy programowej: obserwacja zjawisk przyrodniczych, historia techniki, fizyka (percepcja wzrokowa, światło), plastyka i technika (praca manualna, projektowanie, tworzenie form artystycznych).
Grupy wiekowe: uczniowie szkół podstawowych
Warsztaty będą stanowić znakomitą okazję do stworzenia własnego dzieła sztuki – kolażu. Na zajęciach będziemy projektować na nowo muzea Wyspy Młyńskiej. Nasza wyobraźnia będzie kompasem i nic nie stanie na przeszkodzie ku temu, by na dachu Młynów Rothera mogła płynąć rzeka, a żółty dom Leona Wyczółkowskiego był pokryty mchem. Poznamy również historię przepięknych budynków, które niegdyś zdobiły nasze centrum i damy im drugie życie. Na zajęciach połączymy tworzenie sztuki z poznawaniem historii i architektury.
Uczestnicy dowiedzą się, czym jest kolaż i jaka jest jego historia. Poznają różne techniki i możliwości, jakie oferuje ta forma sztuki. W trakcie warsztatów będziemy inspirować się pracami znanych artystów, ale także tych mniej znanych, by odkryć ich unikalne podejście do kolażu.
Każdy uczestnik spróbuje stworzyć własne dzieła, wykorzystując te inspiracje. To wyjątkowa okazja, by rozwijać swoje zdolności manualne, ćwiczyć wyobraźnię i odkrywać nowe pokłady kreatywności w przyjaznej atmosferze.
Podstawa programowa: ekspresja plastyczna, środki wyrazu artystycznego (linia, plama, faktura), kompozycja z wyobraźni i natury.
Grupy wiekowe: uczniowie szkół podstawowych (klasy I-III)
Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję eksplorować znaczenie magazynowania i przemian energii budując własny prototyp pojazdu z napędem.
Historia postępu cywilizacyjnego jest nierozerwalnie związana z historią rozwijania sposobów pozyskiwania, magazynowania i przekształcania energii do realizacji zamierzonych działań. Jak to zrobić? – odpowiedź na to pytanie jest motywem przewodnim warsztatów „Mój pierwszy pojazd z napędem”.
Warsztaty będą poświęcone doświadczalnemu eksplorowaniu zagadnień związanych z wykorzystaniem siły sprężystości, tarcia i przyczepności, zmian energii potencjalnej i kinetycznej w celu budowy i optymalizacji prototypu pojazdu z napędem.
Zajęcia skłaniają do refleksji o możliwościach, jakie przynosi ze sobą znajomość praw nauki i umiejętność ich praktycznego zastosowania.
Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników.
Nawiązania do podstawy programowej: tor, droga, ruch, siła, rodzaje sił, czas, tarcie, opory, zasady dynamiki Newtona, energia potencjalna, energia kinetyczna, zasada zachowania energii, budowa i działanie urządzeń mechanicznych, materiały konstrukcyjne, planowanie i realizacja konstrukcji/wytworu, pomiar, organizacja i bezpieczeństwo pracy.
Grupy wiekowe: uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Jak zbudować wytrzymały most z jednej kartki papieru? Albo 2-metrowy domek z kart? A katapultę o zasięgu >3m ? Na uczestników zajęć „Konstruktorskie przygody” czeka 10 tajemniczych pudełek zawierających wyzwanie konstrukcyjne wraz z potrzebnymi do jego realizacji różnorodnymi elementami codziennego użytku. Pudełka nie zawierają gotowych instrukcji – uczestnicy warsztatów, pracując samodzielnie bądź w zespołach, będą musieli samodzielnie opracować rozwiązania, dążąc do osiągnięcia konkretnego, wyznaczonego celu.
Młyńska strefa konstrukcyjna wspierająca rozwój kreatywności, umiejętność rozwiązywania problemów i logicznego myślenia. Uczniowie mają szansę wzmocnić swoje zdolności manualne oraz wyobraźnię przestrzenną. Zajęcia te stanowią doskonałe uzupełnienie programu nauczania, pozwalając na praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu fizyki, matematyki i techniki.
Nawiązania do podstawy programowej: tor, droga, ruch, siła (sprężystości, grawitacji, nacisku, tarcie), wzajemne oddziaływanie ciał (III zasada dynamiki Newtona), planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych, rozwijanie kreatywności technicznej i postawy twórczej, konstruowanie i testowanie modeli, analizowanie i rozwiązywanie problemów inżynierskich.
Grupy wiekowe: uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych.Warsztaty dostosowywane do poziomu zrozumienia i umiejętności uczestników.
Na warsztatach będziemy tworzyć kolaże na podstawie wybranego dzieła kultury, książki lub filmu. Z puli wybranych przez uczestników tytułów będziemy dopasowywać tytuł do kolażu. Uczestnicy będą mieć okazję zobaczyć, jak inni widzą świat oraz poznawać wrażliwość innych osób. Czeka nas analiza naszych kolaży, szukanie różnic, a także powtarzalnych zjawisk.
Kolaż to kompozycja wybranych przez nas zdjęć, tekstów i materiałów do stworzenia całości. Na zajęciach dowiemy się, czy Picasso robił kolaże? Kim był Georges Braque? Czy zbiór powycinanych zdjęć może oddać ducha i sens filmu? Albo książki? Jakie przemyślenia i uczucia nosimy w sobie? Kolaż może zawierać wszystko, co siedzi nam w głowie i w sercu. Na kolażu możemy umieścić wszystkie uczucia i skojarzenia dotyczące wybranego dzieła kultury; kolory, symbole, a nawet to, czego zabrakło w historii.
Nawiązanie do podstawy programowej: ekspresja twórcza, środki wyrazu artystycznego (linia, plama, faktura), analiza dzieł sztuki, interpretacja tekstów kultury, kreatywne myślenie.
Grupy wiekowe: uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.
Informacje organizacyjne
Rezerwacja biletów odbywa się telefonicznie lub przez kontakt mailowy.Wystarczy zadzwonić do nas pod numer tel. 723 505 542 lub 887467208albo skontaktować się mailowo pod adresem grupy@mlynyrothera.pli umówić dogodny termin.
Na warsztaty zapraszamy przedszkola, klasy szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Maksymalna liczba uczestników jednego warsztatu to 25 uczniów (+ opiekunowie-nauczyciele). W przypadku dużej liczby uczestników proponujemy podział na grupy. Zajęcia trwają 60 min.
Bilet grupowy na warsztaty kosztuje 20 zł/za osobę.
Bilet grupowy łączony (warsztaty + zwiedzanie wystawy) kosztuje 34 zł/os.
Jeden opiekun na 10 osób – bezpłatnie.
Kontakt
W przypadku chęci skorzystania z oferty przez grupę prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy. Wystarczyzadzwonić do nas pod numer tel. 723 505 542 lub 887467208 albo skontaktować się mailowo pod adresem grupy@mlynyrothera.pl i umówić dogodny termin.