Zapraszamy nauczycieli, by wraz z uczniami wybrali się do Młynów na warsztaty popularnonaukowe! Odwiedźcie nas z klasami i wspólnie odkrywajmy tajemnice różnych dziedzin nauki. Podczas spotkań uczniowie przekonają się, że nauka może być ciekawa i inspirująca. Jak wykorzystać prawa fizyki do sprytnego tworzenia sztuki? Jakie mechanizmy wprawiły młyn i świat w ruch postępu? Jak funkcjonują? A przede wszystkim – dlaczego? – odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas warsztatów.
Oferta warsztatów obowiązuje w roku szkolnym.
Jak wzbudzić w uczniach pasję do odkrywania? Jak pokazać im, że kreatywność to kluczdo przyszłości? Jak otworzyć ich umysłyna „nowe”? Na warsztatach „Spin Art. Kręcimy sztukę!” odpowiemy na te pytania, wykorzystując „suszarkę” do sałaty! Urządzenie to przekształcimy w wirującą pracownię, dzięki której każdyz uczestników będzie miał okazję stworzyć serię barwnych, abstrakcyjnych, pełnych energii obrazów. To efektowna i pełna zabawy technika, która pobudza wyobraźnię, uwalnia kreatywnośći daje radość wspólnego tworzenia. Te warsztaty to wyjątkowa okazja, by przekroczyć twórcze granice, poplamić się farbami i po prostu bawić się sztuką.
Słowa kluczowe: spin art, integracja sensoryczna, eksperyment, ekspresja, bezwładność, ruch obrotowy, zębatki.
Rekomendowany wiek: 1-3 klasa* Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 15 osób Czas trwania: 60 minut
*polecane dla osób ze specjalnymi potrzebami i osób o zainteresowaniach artystycznych
Bączek, wprawiany w ruch obrotowy, to jednaz najstarszych zabawek świata. Dlaczego się kręci? Dlaczego chybocze na boki, a mimo to się nie przewraca? Dlaczego upada, gdy zwalnia? Co mu pomaga, a co przeszkadza w wirowaniu? Wspólnie poszukamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań podczas warsztatów „Wirujące zabawki”. Budując własnego bączka, przekonamy się, jaki wpływ na jego ruch mają kształt i rozmiar elementów, rozkład masy czy rodzaj materiałów,z których został wykonany. Dzięki doświadczeniom poznamy w praktyce właściwości ruchu obrotowego, efekt żyroskopowy, działanie siły grawitacji, tarcia i oporów powietrza.
Słowa kluczowe: bączek, ruch obrotowy, efekt żyroskopowy, tarcie, areodynamika, rozkład masy, grawitacja.
Rekomendowany wiek: 1-8 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Czym są dźwięki? Skąd się biorą? Gdzie się ukrywają? Jak je słyszymy i czy słyszymyje wszystkie? Czy dźwięk można poczuć, a czy można go także zobaczyć? Na zajęciach wspólnie zanurzymy się w fascynujący świat dźwięków, by krok po kroku odkrywać odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Będziemy poznawać właściwości dźwięku, eksperymentować z różnymi jego formami, konstruować własne instrumenty i uczyć się na nich grać, odkrywając przy tym, jak różnorodnie może brzmieć świat. Na zakończenie sięgniemy także po bum bum rurki – kolorowe, rezonujące tuby, które pozwolą nam pobawić się rytmemi melodią, a w finale zajęć zamienić sięw prawdziwy zespół i wspólnie zagrać znane melodie, doświadczając radości tworzenia muzyki razem.
Słowa kluczowe: dźwięk, fala mechaniczna, instrument, muzyka, rytm, słuchanie aktywne.
Rekomendowany wiek: 1-6 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Co tak naprawdę „słyszymy”, gdy słyszymy dźwięk? Czym jest dźwięk? Jak powstaje nasz głos i skąd bierze się jego wyjątkowość? Podczas warsztatów zajmiemy się fizyką dźwięków, sprawdzimy jak powstają, w jaki sposób się rozchodzą i co ma wpływ na ich brzmienie. Rozłożymy pojęcie dźwięku na części pierwsze, poznając ton prosty i alikwoty, a także badająci manipulując właściwościami fal dźwiękowych. Zajrzymy do fascynującego świata akustyki:od echa i rezonansu, przez architekturę sali koncertowej, aż po tajemnice syreny strażackiej.To zajęcia dla tych, którzy chcą nie tylko słyszeć, ale także rozumieć.
Słowa kluczowe: dźwięk, częstotliwość, fala, amplituda, ton prosty, ton złożony, alikwoty, rezonans, akustyka, echo, głos, wibracje, muzyka.
Rekomendowany wiek: 7-8 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Czy da się zbudować wytrzymały most z jednej kartki papieru, dwumetrowy domek z kart czy katapultę o zasięgu trzech metrów?Odpowiemy na te pytania doświadczalnie, podczas warsztatu, gdzie zmierzymy się z ponad dziesięcioma różnymi wyzwaniami konstrukcyjnymi, zamkniętymi wraz z materiałami do ich wykonania w specjalnych pudełkach. Nie ma tu gotowych instrukcji – to my, pracując samodzielnie bądźw zespołach, będziemy projektować, testowaći ulepszać własne rozwiązania. Dzięki temu nauczymy się nie tylko budować, ale także myśleć jak prawdziwi konstruktorzy i konstruktorki, poszukując najskuteczniejszej drogi do realizacji wyznaczonego celu.
Słowa kluczowe: konstrukcja, most, wieża, katapulta, siła, praca zespołowa, wyobraźnia przestrzenna, logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów.
Rekomendowany wiek: 4-8 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 90 minut
Jak „wprawić w ruch” zwykłe rysunki i stworzyć opowieści pełne życia? Na warsztatach pokażemy,w jaki sposób powstają złudzenia ruchu, które stały się podstawą narodzin filmu. Wspólnie zbudujemy proste urządzenia sprzed epoki kinematografii– taumatrop i fenakistiskop – aby zobaczyć, jak nieruchome obrazki można zmienić w krótkie animacje. Podczas zajęć wkroczymy w fascynujący świat zmysłu wzroku i neurobiologii, sprawdzając doświadczalnie, jak dzięki wiedzy o ograniczeniach naszego postrzegania można otworzyć drzwido świata iluzji i zrozumieć prawdziwe znaczenie słów „magia kina”.
Rekomendowany wiek: 1-8 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Co się stanie, gdy światło wpadnie do zamkniętej, ciemnej przestrzeni przez malutki otwór? Przekonamy się o tym, budując własną kamerę otworkową (camera obscura) – prekursorkę nowoczesnych aparatów fotograficznych i kamer wideo. To proste w konstrukcji urządzenie pozwala bezpośrednio obserwować i rozumieć podstawowe zjawiska optyczne. Dzięki doświadczeniu z kamerą otworkową teoria zyskuje wymiar praktyczny: zaobserwujemy m.in. powstawanie odwróconego obrazu, wpływ wielkości otworu na jego jasnośći ostrość oraz zależność między odległością ekranua jego rozmiarem. Samodzielnie budującto urządzenie, doświadczymy nauki w działaniu, rozwijając umiejętności obserwacji i rozumienia zjawisk optycznych.
Słowa kluczowe: camera obscura, kamera otworkowa, fotografia, światło, optyka, oko, mózg.
Rekomendowany wiek: 4-8 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Podczas warsztatów wspólnie przetworzymy zużyty papier, przechodząc krok po kroku przez proces jego recyklingu. Wspólnie poznamy historię papiernictwa, by za pomocą dawnej techniki czerpania papieru, stworzyć swój własny arkusz. Połączymy ekologię z wyobraźniąi z pozornie niepotrzebnych materiałów wytworzymy nowe. Pracując z masą papierową, barwnikami i naturalnymi dodatkami,doświadczymy procesu twórczego wszystkimi zmysłami i przekonamy się, że recykling może być źródłem niepowtarzalnych efektówi satysfakcji.
Słowa kluczowe: rękodzieło, makulatura, ekologia, recykling, papier czerpany, integracja sensoryczna.
Rekomendowany wiek: 4-8 klasa* Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 15 osób Czas trwania: 60 minut
*polecane dla osób ze specjalnymi potrzebami i osób o zainteresowaniach artystycznych
Papier, słomki, sznurek, patyk… te zwykłe elementy w połączeniu z kreatywnym podejściem mogą zamienić się w niesamowite obiekty latające. Na warsztatach będziemy budować własne konstrukcje, by następnie testować ich możliwości w tunelu aerodynamicznym.Na bieżąco będziemy sprawdzać, które modele wznoszą się najwyżej, które najdłużej utrzymują się w powietrzu lub wykonują najbardziej spektakularne manewry, odkrywając przy okazji zasady aerodynamiki. Zajęcia składają sięz dwóch części: warsztatowej, z wykorzystaniem eksponatu „dmuchawa” (na Majsterni), oraz swobodnej eksploracji wszystkich eksponatów wystawy SOWA (z wyłączeniem Majsterni).
Słowa kluczowe: powietrze, lot, unoszenie się, spadanie, areodynamika, przyroda.
Rekomendowany wiek: przedszkolny, 1-3 klasa Grupy wiekowe: przedszkole, szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 90 minut
Na warsztatach będziemy mieli okazję odkryć swój szósty zmysł – propriocepcję. Dowiemy się, co sprawia, że trafiamy do celu przy rzucie piłką, dlaczego nie musimy stale obserwować swoich nóg podczas wchodzenia po schodach, jak to się dzieje, że wiemy, z jaką siłą nacisnąć klawisz lub trzymać ołówek, a także czy propriocepcję można oszukać lub utracić. Podczas warsztatów zgłębimy rolę i znaczenie zmysłu kinestetycznego oraz dowiemy się, jak można go wzmacniać. Czeka na nas wiele doświadczeń, eksperymentów i ćwiczeń. Zajęcia pozwolą lepiej zrozumieći poznać swoje ciało oraz procesy zachodzącew naszym mózgu odpowiadające za codzienne funkcjonowanie.
Słowa kluczowe: biologia, mózg, propriocepcja, zmysły, układ nerwowy, koordynacja ruchowa, integracja sensoryczna.
Rekomendowany wiek: 7-8 klasa i wyżej Grupy wiekowe: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Na początku były ręce – pozwalały chwytać, podnosić i rzucać, co decydowało o codziennym przetrwaniu człowieka. Z czasem siłę rąk wspierano materiałami z otoczenia: kamieniami, kośćmi, gałęziami, z których powstawały pierwsze narzędzia. Wraz z rozwojem cywilizacji stawały się one coraz bardziej złożone, od prostych proc i łuków po złożone machiny zdolne miotać pociski na duże odległości. Każde z tych urządzeń to historia prób i błędów, a zarazem lekcja fizyki: o sile, trajektorii i oporach powietrza. Podczas warsztatów wcielimy sięw rolę wynalazców i wynalazczyń – budując własne wyrzutnie, sprawdzimy, jak zmiana siły naciągu, kąta nachylenia czy materiałów wpływa na ich zasięg, celność i skuteczność.
Słowa kluczowe: sprężystość, siła, energia, praca, grawitacja, aerodynamika.
Rekomendowany wiek: 4-8 klasa Grupy wiekowe: szkoła podstawowa Maksymalna ilość uczestników: 25 osób Czas trwania: 60 minut
Informacje organizacyjne
Rezerwacja biletów odbywa się telefonicznie lub przez kontakt mailowy.Wystarczy zadzwonić do nas pod numer tel. 723 505 542 lub 887467208albo skontaktować się mailowo pod adresem grupy@mlynyrothera.pli umówić dogodny termin.
Na warsztaty zapraszamy przedszkola, klasy szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Maksymalna liczba uczestników jednego warsztatu to 25 uczniów (+ opiekunowie-nauczyciele). W przypadku dużej liczby uczestników proponujemy podział na grupy. Zajęcia trwają 60 min.
Bilet grupowy na warsztaty kosztuje 20 zł/za osobę.
Bilet grupowy łączony (warsztaty + zwiedzanie wystawy) kosztuje 34 zł/os.
Jeden opiekun na 10 osób – bezpłatnie.
Kontakt
W przypadku chęci skorzystania z oferty przez grupę prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy. Wystarczyzadzwonić do nas pod numer tel. 723 505 542 lub 887467208 albo skontaktować się mailowo pod adresem grupy@mlynyrothera.pl i umówić dogodny termin.
Pliki cookies
Używamy plików cookies w celu dostosowania zawartości strony do Twoich preferencji i zapewnienia lepszych doświadczeń. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce dotyczącej cookies. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookies lub wybrać konkretne klikając w ustawienia. Przeczytaj naszą politykę cookie
Przeczytaj naszą politykę cookie