Przejdź do treści

90 minut o kulturze #4: Jak merytorycznie popularyzować naukę?

INFORMACJE

Dla wszystkich
wstęp wolny

Czy da się mówić o nauce przystępnie, ale bez nadmiernych uproszczeń? Jak znaleźć równowagę między rzetelnością a atrakcyjnością przekazu? Jakie możliwości otwiera, a jakie zamyka przed nami metodologia STEAM? Jak popularyzować nauki humanistyczne? Czy popularyzacja może sama stać się formą twórczego myślenia o nauce? Jakie błędy popełniamy, próbując trafić do szerokiej publiczności – i jak ich unikać?

W ramach spotkania przyjrzymy się popularyzacji nauki jako wyzwaniu intelektualnemu i praktycznemu, przed którym stają centra nauki, instytucje kultury, uniwersytety, szkoły, edukatorki i edukatorzy. Zastanowimy się, jak badania nad popularyzacją pomagają ocenić jej skuteczność i wpływ na społeczne postrzeganie nauki.


Wśród naszych gości znajdą się: Krzysztof Kornas, Paweł Neumann-Karpiński, Agnieszka Wrzesińska, Aleksandra Ziembińska-Buczyńska.
Rozmowę poprowadzi: Ewa Mączyńska-Walkowiak.


Informacje organizacyjne:
Kiedy?
10.07.2025 r., godz. 18.00 – 19.30
Gdzie?
Spichrz Mączny, III piętro
Dla kogo?
dla wszystkich
Cena:
bezpłatnie
Zapisy:
wstęp wolny
Dostępność:
– W punkcie informacyjnym możesz wypożyczyć słuchawki wyciszające.
– Przy wejściu do sali znajduje się przeszkoda architektoniczna – stopień. Pracownicy Działu Gościnności wskażą Ci alternatywną drogę (przez parter Spichrza Mącznego). Będzie też ona odpowiednio oznakowana.
– Sprawdź więcej informacji o dostępności Młynów, w tym o ułatwieniach i utrudnieniach dla osób z niepełnosprawnościami na stronie: https://mlynyrothera.pl/dostepnosc/

 

O Gościach:

Krzysztof Kornas

Krzysztof Kornas – specjalista w zakresie komunikacji naukowo-technicznej, publicysta popularnonaukowy, kurator wydarzeń naukowo-artystycznych, analityk trendów. Na co dzień bada zależności między zmianami społeczno-kulturowymi a nauką, techniką, designem i sztuką. Z wykształcenia kulturoznawca (Uniwersytet Jagielloński), badający kulturę z perspektywy ewolucyjno-neurokognitywnej, absolwent studiów podyplomowych Trendwatching & Future Studies (Akademia Górniczo-Hutnicza). Organizował spotkania warszawskiej społeczności Quantified Self. Tłumaczył książki popularnonaukowe, artykuły oraz rozmaite materiały audiowizualne dla studiów i festiwali filmowych. Pracował w agencjach reklamowych i w firmach technologicznych. Pisał teksty popularnonaukowe dla tygodnika „Wprost” i dla magazynu „Focus”. Stały współpracownik miesięcznika „Znak”. Kurator IX, X i XI edycji Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Przygotowuje pracę doktorską na Uniwersytecie SWPS, wykładał w School of Ideas tej uczelni.

Paweł Neumann-Karpiński

Paweł Neumann-Karpiński – absolwent filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie kończy doktorat w dziedzinie historii na Uniwersytecie Szczecińskim. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z pamięcią polityczną i narracjami tożsamościowymi w Europie Środkowej. W ramach działalności akademickiej organizował i brał udział w licznych wydarzeniach naukowych, takich jak konferencje i debaty eksperckie. Posiada także doświadczenie dydaktyczne zdobyte w pracy nauczyciela i jako organizator wydarzeń edukacyjnych, w szczególności adresowanych do młodzieży uzdolnionej. Obecnie jako Adiunkt Muzealny w Dziale Edukacji Zamku Królewskiego na Wawelu odpowiada za przegląd oferty lekcji muzealnych oraz koordynację szeroko pojętych programów edukacyjnych.

Agnieszka Wrzesińska

Agnieszka Wrzesińska – społeczniczka, historyczka zakochana w swojej małej ojczyźnie – Obornikach Śląskich. Pozytywnie zakręcona nauczycielka historii, historii i teraźniejszości oraz wiedzy o społeczeństwie. Eduliderka fundacji Teach for Poland. Kocha swoją pracę i działanie z młodzieżą. Dla swoich podopiecznych pokonuje najróżniejsze przeszkody z uśmiechem na twarzy i każdego dnia udowadnia, że nie ma rzeczy niemożliwych. Autorka materiałów edukacyjnych. Wszędzie jej pełno. W wolnych chwilach prowadzi swoje konto w social mediach pod nazwą Szalona Historyczka.

Aleksandra Ziembińska-Buczyńska

Aleksandra Ziembińska-Buczyńska – mikrobiolog, wykładowca akademicki, popularyzator nauki, pracuje w Katedrze Biotechnologii Środowiskowej Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Śląskiej. Zawodowo zajmuje się mikroorganizmami środowiskowymi użytecznymi w biotechnologii i inżynierii środowiska. Od początku pracy w środowisku akademickim aktywnie działa w zakresie popularyzacji i komunikacji nauki, której myślą przewodnią jest „o nauce po ludzku”. Od 2017 roku pełni funkcję Dyrektora Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej, pierwszej jednostki tego typu w Polsce. Członek Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki i zastępca Przewodniczącego Rady Upowszechniania Nauki PAN. Dwukrotna laureatka nagród Forum Akademickiego na artykuł popularnonaukowy, laureatka konkursu FameLab Talking Science, dwukrotnie zdobyła tytuł Popularyzator Roku (w kategorii naukowiec i w kategorii zespół wraz z zespołem CPN), uhonorowana nagrodą PoPScience Śląskiego Festiwalu Naukowego oraz Naukowiec Przyszłości 2024. Tester nowych form popularyzowania nauki. Prywatnie jamnikolub, kryminałoczytarka i czekoladoholiczka.

O Prowadzącej:

Ewa Mączyńska-Walkowiak

Ewa Mączyńska-Walkowiak – doktor nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauki fizyczne. Przez niemal dekadę związana z Wydziałem Fizyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie zajmowała się rozwijaniem i doskonaleniem metod obrazowania optycznego w zastosowaniach okulistycznych. Ma szeroką wiedzę z zakresu fizyki, biomechaniki, inżynierii optycznej, opracowywania i analizy danych. Obecnie jako główna specjalistka ds. edukacji w Młynach Rothera zajmuje się rozwijaniem, opracowywaniem i wdrażaniem różnorodnych rozwiązań popularyzujących naukę wśród dzieci i młodzieży. Autorka i prowadząca warsztaty popularnonaukowe w nurcie STEM, strefy wyzwań konstrukcyjnych, aktywności dedykowane piknikom i festiwalom naukowym. Promuje idee uczenia się poprzez doświadczanie.

90 minut o kulturze to cykl spotkań, które mają na celu stworzenie platformy wymiany wiedzy, doświadczeń i refleksji na temat roli kultury w życiu społecznym. Każde spotkanie łączy elementy badawcze, praktyczne oraz artystyczne, angażując gości z różnych środowisk: naukowczyń, praktyków i praktyczek, twórców, animatorów oraz liderek społecznych. Rozmawiamy o tym, jak kultura wpływa na rozwój kapitału społecznego, o mechanizmach wspierających twórczość i partycypację obywatelską w różnych grupach wiekowych i społecznych, o tym, w jaki sposób budować dyskurs dotyczący sprawczości czy interpretacji dziedzictwa. Chcemy poruszać tematy tabu, nazywać wypadkowe działań prowadzonych w kulturze, tworzyć przestrzeń do rozmowy z metaperspektywy.

Patroni medialni:

Metropolia BydgoskaRadio PiKTVP 3 Bydgoszcz

 

Pismo